Raqs Al Assaya
Pod názvom Raqs Al Assaya, sa ukrýva tanec s paličkou, ktorý sa zvykne niekedy označovať aj ako Raqs Masri, čo znamená Tanec Egypta. Egypt je totiž krajina, z ktorej tento tanec pochádza (konkrétne z územia horného Egypta nazývaného aj Said - na juhu Egypta, resp. sa zvykne pre toto územie používať aj označenie Horný Egypt, čo je odvodené od toku Nílu /pri prameni je horná časť Egypta a pri ústí do mora dolná časť Egypta/). Na tomto území muži nosili palicu ako zbraň (Tahtiyb, Tahtib, Tahteeb - mužské bojové umenie, ktoré postupne transformovalo aj do tanečnej podoby), ale slúžila i ako bežná opora pri chôdzi a pri pastierskej práci a využívali ju aj pri tanci. Z mužského tanca sa následne vyvinula jemnejšia ženská verzia, kedy ženy používajú tenšie alebo ozdobené paličky.
Raqs Al Assaya je veľmi rozšíreným egyptským folklórnym tancom a tradične sa tancuje na saidi rytmus. Tento tanec sa zvykne nazývať aj Saidi, pričom tancovať sa môže aj bez paličky. Špecifickými prvkami typickými pre Saidi a Raqs Al Assaya sú rôzne poskoky a podupy. Palička sa využíva hlavne na točenie, vytváranie „rámu“ pre tancované prvky, búchanie o zem a akcentovanie. Pripojiť je možné aj balansovanie na rôznych častiach tela alebo rôzne pohadzovanie a chytanie paličky. Pri mužskejšej verzii tohto tanca sa volí viac prvkov, ktoré sa podobajú na boj s palicou a používa sa skôr drevená palica bez zdobenia. Tancovať je možné dokonca aj s dvoma paličkami, resp. palicami. S paličkou sa netancuje výhradne len pri folklórnom Saidi, ale môže sa vyskytnúť aj v modernejšom kabaretnom podaní, pri Baladi alebo aj pri Dabke (pri Dabke sa často používa tenšia a kratšia palička).
Kostým pri tanci s paličkou môže byť rôzny. Pri folklórnom prevedení sa používa galabeya z prírodných materiálov s dlhými rukávmi, na bokoch a hlave má tanečnica uviazanú šatku. Pri modernejšom alebo javiskom prevedení môže byť galabeya zhotovená z rôznych efektnejších materiálov, ktoré sú oku lákavejšie, napr. trblietavá lycra, flitrové látky či čipka. Tanec s paličkou v kabaretnom prevedení či ako súčasť vystúpenia v klasickom egyptskom štýle sa môže tancovať aj v orientálnych šatách alebo v dvojdielnom orientálnom kostýme (väčšinou úzke rúrkovité šaty s rozparkami). Osobne s folklórnymi tancami vystupujem len zriedka, ale krátku ukážku zvyknem niekedy zaradiť do svojho tanečného vystúpenia a keďže je to väčšinou len krátka ukážka, tak potom používam orientálny kostým a tomu prispôsobujem aj tanečné prevedenie.
Paličku je možné zakúpiť v rôznych orientálnych obchodíkoch pre tanečnice či internetových obchodoch (môžeš pozrieť článok obchodíky). Cena paličky závisí od prevedenia a je cca 10 € a viac. Za účelom nácviku a cvičenia pohybov s paličkou je možné zaobstarať si aj obyčajnú drevenú cvičnú paličku. Tú je možné zakúpiť napr. v predajniach "Urob si sám", kde predávajú metrové tyčky rôznych hrúbok v cene cca 1 €. Nakoľko tieto paličky nie sú primárne na tancovanie, tak pozor na prípadné triesky, ktoré by sa tam mohli vyskytnúť. Ideálna dĺžka paličky je od bedrového kĺbu po zem, ale v súčasnosti sa často tancuje maskulinnejšia forma saidi s dlhšími a hrubšími palicami.
Videoukážky, na ktorých sú choreografie Mahmouda Redy, ktorý sa zaoberal folklórnymi tancami Egypta: Saidi bez palice, moderné saidi.
Techniku saidi a tanca s paličkou vyučujú viaceré lektorky na kurzoch, workshopoch ale i online. Nižšie uvádzam len pár všeobecných tipov pre tento tanec:
- je potrebné poznať aspoň základné kultúrne súvislosti pri tomto tanci, nakoľko je tento tanec a palička ako rekvizita u laického publika prijímaná značne rozpačito a niekedy je vhodné vysvetliť, o aký tanec sa vlastne jedná,
- začínajúca tanečnica môže mať problémy s udržaním paličky pri jej otáčaní (pozor na zranenia a prípadné "odletenie" paličky) - palička sa drží za rovný koniec, ale nie úplne na konci,
- keď je palička držaná v oboch rukách a nejak zvlášť náročne sa s ňou nemanipuluje, tak by malo byť držanie elegantné,
- otáčanie paličky má byť pravidelné a rytmické,
- pri skupinovom prevedení pozor na synchronizáciu otáčania paličky,
- balansovanie neznamená len státie, ale tancovanie s paličkou umiestnenou na niektorej časti tela,
- pri točení paličky je potrebné zohľadňovať priestorové možnosti (pozor na lustre, stoly, divákov, a pod.).
Orientálny tanec nie je bohatý iba na množstvo rôznych tancov, ktoré spadajú pod tento hromadný názov, ale každý druh orientálneho tanca môže mať rôzne prevedenia (štýly). Mimochodom, to je jeden z dôvodov, prečo milujem orientálny tanec - pre jeho neskutočnú pestrosť a možnosť nekonečného objavovania. Niekedy sa môže stať, že nás niektorý tanec neosloví, napr. práve Saidi nás nemusí neosloviť, lebo ... orientálny folklór proste nevyhľadávame, alebo kvílivý mizmar nám v saidi hudbe píli uši, poskakovanie ako "stepné kozy" nie je práve naša "šálka kávy", nad tancom s divnou "mikulášskou" paličkou známi dvíhajú obočie, ... Proste dôvodov môže byť veľa. A nemusí sa to týkať práve Saidi, ale rôzne iné dôvody sa nájdu pri hocktorom tanci. Nemali by sme to však hneď odsúdiť. Neskutočná pestrosť v druhoch a prevedeniach dáva priestor každej tanečnici nájsť si to svoje "pravé orechové". Napr. naše Saidi môže byť tancované so zakrivenou "mikulášskou" paličkou alebo rovnou menšou či väčšou palicouči úplne bez palice. Môže byť tancované viac folklórne alebo skôr s elegantným javiskovým Raqs Sharqi charakterom či viac zábavnejšie, odviazane ba až provokačne v kabaretnom či až show dance duchu. Môže to byť jemnejší ženský tanec alebo viac mužský s bojovým nádychom pripomínajúcim pôvod v mužskom bojovom umení Tahtib. Pripravila som sem maličkú videoknižnicu rôznych prevedení Saidi ako názornú ukážku pestrosti, ktorá sa môže pri tomto tanci vyskytovať:
- folklórne saidi https://youtu.be/UoNz9EK-XAI a https://youtu.be/oVSBpv5p5f0
- saidi s ženským folklórnym nádychom https://youtu.be/CcDfpajNW7Y a https://youtu.be/r9fPMAJFZPQ
- saidi s ženským skôr raqs sharqi charakterom https://youtu.be/lP3YO7HiOsQ a https://youtu.be/nnUomUCReKQ
- saidi v ženskom kabaretnom prevedení https://youtu.be/fa88m6EEhws, https://youtu.be/YQStTnH7q2A a https://youtu.be/uDPUQQtSbnQ
- saidi s mužským charakterom https://youtu.be/VnLicSD_uUU (v prvej časti tanca)
- saidi v show prevedení s mix ženskými a mužskými prvkami https://youtu.be/ztox7E_K7UU a https://youtu.be/it-TRe1ZWmM
- saidi v mužskom a ženskom prevedení na jednom pódiu https://youtu.be/ZkOK9V2ikcs a https://youtu.be/KH7iGUS2WOY a https://youtu.be/iv_ckcDsKH4
Foto: osobný fotoarchív
Editované: 27.1.2021