Raqs Al Shamadan
Pod názvom Raqs Al Shamadan sa skrýva tanec so svietnikom, ktorý patrí medzi tradičné egyptské tance. V našich podmienkach je ale zjavenie sa tanečnice so svietnikom na hlave prekvapujúce a pre niekoho to môže pripadať až komické, ale v Egypte či iných arabských krajinách to nie je nič nezvyčajné a tento tanec je tam tradične spätý so svadobnou oslavou.
Raqs Al Shamadan môže byť súčasťou svadobného sprievodu, ktorý sa nazýva Zaffa (alebo aj Zeffa, Zeffah, Zaffah, ... - hlučný sprievod) a tanečnica so svietnikom na hlave vedie do svadobnej sály sprievod svadobčanov pozostávajúci zo ženícha a nevesty, rodinných príslušníkov, priateľov a svadobných hostí ako i ďalších tanečníc (so svietnikmi i bez) a hudobníkov. Počas sprievodu znie známy rytmus, ktorý sa taktiež nazýva Zaffa a tanečnica môže neskôr na svadobnej oslave tancovať so svietnikom aj na iné skladby, pričom zaujímavosťou je, že iba pri Raqs Al Shamadan sa v Egypte akceptoval tanec na zemi.
Často sa môžeme stretnúť s tvrdením, že tanečnica v minulosti osvetľovala mladomanželom cestu do ich nového príbytku, a tak sa dostal svietnik do orientálneho tanca. Podľa S. Kent, ktorá niekoľko rokov podrobne skúmala históriu tohto tanca, v minulosti tento pomalý hlučný sprievod viedol nevestu (bez ženícha) z domu jej otca do nového príbytku ženícha a procesia cez obec umožňovala všetkým susedom zachytiť túto veľkú zmenu v postavení vydávajúceho sa dievčaťa. Usudzuje sa, že prítomnosť tanečnice (tanečníc) s jej plnou ženskou energiou a sexualitou v tomto tradičnom sprievode mala "napomôcť" transformácii dievčaťa v ženu (S. Kent.: Zeffat Al ´Arusah) - Zaffa mala teda ženský rituálny charakter. Tradičná Zaffa sa však postupne modifikovala do podoby Firqit Zaffa (sprievod s organizovanou skupinou zabávačov), ktorej súčasťou môžu a nemusia byť tanečnice a sprievod sa presunul na verejné priestranstvá, prípadne v súčasnosti do luxusných hotelov - rituálny charakter bol prevýšený spoločensko-slávnostným charakterom. A kedy sa objavil pri tomto tanci shamadan? Podľa Mauri Enright sa shamadan objavuje v orientálnom tanci na začiatku 20. st. a medzi prvé známe tanečnice so svietnikom na hlave patrili Zouba El Klobatiyya a Shafiya El Koptyyia (podobne to uvádza aj Princes Farhana), pričom sa predpokladá, že použite svietnika bolo za účelom dosiahnutia väčšej diváckej atraktívnosti ich tanca. Podotknúť sa môže, že Zaffa sa nemusí ani teraz tancovať so svietnikom. A hoci sú orientálne tanečnice tradičnou súčasťou svadieb nie len v Egypte, neznamená to, že nutne sú súčasťou Zaffy (resp. Zaffa na svadbe byť vôbec nemusí).
(Zaffa označuje podľa S. Kent (S. Kent: Zeffat Al ´Arusah) všeobecne hlučný sprievod, ktorý sa môže v Egypte konať pri rôznych príležitostiach napr. pri vítaní vracajúcich sa pútnikov, vracajúcich sa mužov do dediny a pod., a svadobný sprievod sa označuje ako Zeffat al ´Arusah. Firqah predstavuje skupinu zabávačov v slávnostnom sprievode (tieto organizované skupiny zabávačov vznikli koncom 80. rokov 20 st.) a pozostávali z rôznych hudobníkov, tanečníkov a tanečníc, ktoré organizoval Empresario. So vznikom Firqah došlo transformácii tradičných Zeffa v novodobé Firqit Zeffah. Video z egyptskej svadby ako aj podrobný popis diania od S. Kent si môžete pozrieť v príspevku Video Breakdown : Firqit Zeffah).
So shamadanom sa nemusí tancovať len tradične, ale na komerčných predstaveniach či tanečných show napr. pre európskych divákov sa často tancuje aj v štýle show belly dance, čomu potom zodpovedá i výber hudby a kostýmu. Nižšie si dovoľujem uviesť dva odkazy na YouTube videá, kde sú dve odlišné ukážky rôznych prevedení tanca so svietnikom:
Všeobecne je tanec so svietnikom na hlave založený na balansovaní, k čomu je potrebná dobrá tanečná technika a izolácia pohybov, čo si niekedy vyžaduje náročnejší tréning. Čím je svietnik vyšší, tým je labilnejší a náročnejšie sa s ním tancuje aj napriek tomu, že sa pevne "usádza" na temeno hlavy. Tanec od hlavy hore môže vyzerať veľmi strnulo, vzhľadom k tomu, že hlava musí byť izolovaná a nemôže sa zapájať do tanca (čo môže byť pri prvotných nácvikoch značne obmedzujúce). Shamadan je potrebné na hlave poriadne upevniť a podobne aj jednotlivé sviečky do úchytiek shamadanu. Pri výbere kostýmu je potrebné myslieť na to, že vosk môže zo sviečok odkvapkávať a tak poškodiť kostým - aj z toho dôvodu je vhodná voľba farby sviečok v neutrálnej bielej farbe alebo vo farbe kostýmu. Často sa pod svietnik používa aj nejaká šatka či závoj, pričom je opäť jej účelom ochrániť vlasy, pokožku a kostým od vosku. Pri výbere šatky je vhodné myslieť na to, že šatka by nemala byť klzká, aby sa nenarúšala stabilita shamadanu a ani drahá (vzhľadom na možné poškodenie voskom). Vosk je potrebné odstrániť po vystúpení zo shamadanu i z kostýmu. Zo shamadanu ho väčšinou stačí jemne zoškrabať a z látky pomáha pri odstraňovaní mráz a po odlúpnutí hrubých vrstiev prežehlenie cez papierový obrúsok. Stabilita shamadanu sa zvyšuje použitím nižších sviečok a samotná bezpečnosť sa môže zvýšiť použitím led sviečok. Pri použití reálnych sviečok je vhodné sa vopred informovať, či to nebude problém a pri presune so zapáleným shamadanom pred tancom ako i počas tanca brať ohľad na nebezpečenstvo súvisiace s otvoreným ohňom a nezvyčajnou výškou - pozor na dvere, lustre, záclony, ventilátory a vietor, a pod. Ak je svietnik už na hlave, tanečnica už vizuálne nevie kontrolovať priestor nad sebou, lebo už nevie dvihnúť hlavu bez nebezpečného naklonenia alebo zloženia svietnika, preto je vhodné tanečné miesto pred vystúpením poriadne prezrieť. Všeobecné tipy pre tanec s ohňom si môžete pozrieť aj v článku Tanec s ohňom.
Nakoľko pri tanci so svietnikom na hlave sa často tancuje i na zemi, je potrebné to zohľadniť pri výbere kostýmu, čo je samozrejme ovplyvnené aj štýlom tanca. Tradičnejšie poňatie Raqs Al Shamadan si môže žiadať použitie Galabeyi, pričom je potrebné myslieť na výšku rozpakov alebo doplniť kostým o legíny. Modernejšie poňatia tanca so svietnikom si môžu dovoliť modernejšie Galabeye či iné orientálne alebo fantasy kostýmy. Pri tanci na zemi môže byť problematické okrem príliš odhaľujúcich rozparkov aj dlhý závoj, ktorý sa zvykne prisadať alebo peniažkové šatky, ktoré sa môžu nepríjemne zarezávať do tela, keď je na nich značná časť váhy tela. Použitie legín pri tanci na zemi má aj praktické izolačné vlastnosti (necítiť tak často nepríjemný chlad podlahy) a otáčanie na legínach zvykne byť jednoduchšie ako na holom tele. A na záver najdôležitejší tip: ak je pred vystúpením odporúčaná kostýmová skúška "v plnej poľnej", tak v pri shamadane dvojnásobne.
A ako si zaobstarať shamadan? Svietnik na orientálny tanec s rôznym počtom ramien je možné v súčasnosti zakúpiť aj cez internet vo viacerých špecializovaných internetových obchodoch, ale ideálne je ho pred kúpou vyskúšať. Cena shamadanu sa pohybuje v závislosti od veľkosti od sumy 50 € vyššie a to aj podľa výzdoby a potrebné je počítať s väčšou položkou aj za dopravu.
Osobne som tento tanec nemala veľmi dlho v repertoári, nakoľko som preferovala iné tance zamerané na balansovanie alebo tanec s ohňom. Ako nevýhodu som pri ňom považovala, že svietnik si na hlavu musím umiestniť ešte pred tancom a obruč držiaca svietnik na hlave budí u divákov dojem, že balansovanie svietnika vďaka tej obruči je triviálna záležitosť, hoci to tak nie je. Zároveň povahe mojich jemných vlasov pevné prikrytie závojom a obručou veľmi nesvedčí a pri dlhších tanečných vystúpeniach musím počítať s uľahnutými vlasmi. Na druhej strane majú však sviečky istý mystický charakter, svietnik môže pripomínať majestátnosť koruny a najviac sa mi páči hudba, ktorá je pre mňa istým spôsobom veľmi zaujímavá. Moje prevedenie Raqs Al Shamadan s epickým, skôr fantasy úvodom a tradičnejším ukončením, ktoré som pripravila na Novoročnú orient show (online) si môžete pozrieť nižšie.
Foto: osobný fotoarchív
Publikované: 13.1.2021
Moje prevedenie Raqs Al Shamadan s epickým, skôr fantasy úvodom a tradičnejším ukončením, ktoré som pripravila pre Novoročnú orient show (online).