Tanec s ohňom
Plamene a oheň mali odjakživa mýtický charakter a navyše sa spájajú aj s romantickými predstavami. Svoje miesto mali zrejme i pri uctievaní božstiev a pri modlitbách. Aj v súčasnosti sú sviečky, dym či plamene súčasťou náboženských obradov. Oheň je symbolom života, energie, sily. Je živlom, ktorý podporuje život, ale zároveň svojou nespútanou silou ho môže i brať. Môže vyvolávať pocit tepla domova, ale i zmyselnosti, či môže pôsobiť i tajomne alebo nebezpečne. To sú všetko zrejme dôvody, pre ktoré sa objavuje oheň v rôznych podobách aj v orientálnom tanci a v súčasnosti zrejme omnoho viac ako v minulosti.
Ak zvažujeme tanec s ohňom, tak väčšinou pre nás v orientálnom tanci prichádzajú do úvahy tanec so sviečkami, tanec so sviečkami na tácke, tanec so svietnikom na hlave (Raqs al Shamadan) alebo tanec s ohnivými vejármi či inými rekvizitami využívanými pri ohňovej show. Prvé tri alternatívy zvyknú orientálne tanečnice príležitostne využívať. Prečo len príležitostne, keď romantika, zmyselnosť, tajomnosť alebo nebezpečie môžu byť u divákov také atraktívne?
Tanec s ohňom má totiž okrem svojej nepopierateľnej príťažlivosti i viacero požiadaviek a obmedzení ako napr.:
- tréning navyše, ktorý si vyžaduje každá nová rekvizita,
- akceptovanie určitej miery rizika spojenej s ohňom,
- bezpečnostné obmedzenia v interiéroch (manipulácia s otvoreným ohňom je veľmi často v interiéroch zakázaná a nie je možné potom s ohňom ani vystupovať),
- poveternostné obmedzenia (napr. vietor sviečky ľahko zhasne),
- svetelné podmienky, pri ktorých dosahuje tento tanec najväčší efekt,
- ...
Čo sa týka svetelných podmienok, čaro ohňa vynikne najviac v tme alebo šere. Ale naopak pri tanci, a obzvlášť pri tom orientálnom, kde je množstvo subtilných pohybov, môže byť slabé svetlo prekážkou. Pri vystupovaní s ohňom je teda pre najkrajší a najlepší divácky zážitok ideálne zabezpečiť špecifické osvetlenie alebo dynamicky sa meniace osvetlenie tak, aby vynikla magická krása či nebezpečnosť ohňa a zároveň i krása tanca. V praxi sa najčastejšie na bežných podujatiach vystupuje v prítmí, čo je asi najjednoduchšie riešenie, ale niekedy tiež celkom ťažko realizovateľné :). Pri väčšom prítmí si trochu môžeme pomôcť svetlým kostýmom alebo v súčasnosti môže byť zaujímavým riešením i led kostým. Poďme sa však vrátiť k ohňu a možnostiam, ako ho zakomponovať do tanca. Každý tanec s ohňom má totiž svoje špecifiká, ktoré je dobré zohľadniť pri príprave tanečného vystúpenia.
Pri tanci so svietnikom na hlave (Raqs Al Shamadan) je oheň umiestnený iba hore na hlave a často viac ako sila ohňa pôsobí na diváka skôr umenie balansovania. Ak nám ide práve o umenie balansovania, tak sa sviečky môžu smelo zameniť za umelé a zvoliť väčšie nasvietenie (neberie sa ohľad na oheň, ale na dobrú viditeľnosť tanečnice a jej pohybov). Ak máme záujem aj o efekt ohňa, tak musíme zohľadniť, že ohňom si v tomto prípade nevieme posvietiť na žiadnu časť tela (svietnik je hore na hlave a pri tanci sa bežne neskladá), ale musíme sa spoliehať na vhodné nasvietenie (ideálny pomer medzi intenzitou svetla a mierou prítmia, tak aby vynikol i tanec i čaro plameňa) či využiť dynamické osvetlenie.
Pri tanci so sviečkami "čarujeme" obrazce pomocou pohybov sviečok v rukách a na tanečné pohyby tela si môžeme trochu prisvietiť, keď ruky umiestníme do vhodných póz tak, aby osvetľovali napr. shimmy bokov či brušnú vlnu. Podobne môžeme tancovať aj s horiacimi tyčinkami, ktoré zvyknú mať silnejší plameň a navyše ich neohrozuje vietor, ktorý väčšinou nemá silu ich uhasiť. Namiesto sviečok sa môžu použiť okrem horiacich tyčiniek aj iné alternatívy, napr. svietniky s horiacimi bavlnenými či inými "knotmi" namočené v lampovom oleji či vhodné lampášiky. Alternatívou sú aj umelé sviečky, ktoré sú bezpečné, ale sú väčšinou príliš slabé na "prisvietenie" a očividne umelé sviečky opäť kradnú mágiu ohňa.
Pri tanci so sviečkami na tácke máme podmienky podobné ako pri tanci so shamadanom, ale môžeme si trochu prisvietiť aj na telo, keď máme tácku v rukách (hoci pohyb tácky po priestore oproti sviečkam je značne obmedzený). Výhodou tácky však môže byť zapaľovanie sviečok priamo pred očami divákov či dokonca s ich asistenciou. Čaro a silu ohňa ovplyvňuje totiž i vzdialenosť divákov od ohňa - čím sú diváci k ohňu bližšie, tým viac ich dokáže sila tohto živla "opantať" - nesmieme však samozrejme zabúdať na bezpečnosť a opatrnosť. Osobne som veľkou milovníčkou práve tácky so sviečkami a veľmi rada ju zaraďujem do svojich vystúpení, kde je aj divákmi veľmi oceňovaná a žiadaná.
Okrem už spomínaných a pomerne známych možností sa nedávno dostali do orientálneho tanca aj rekvizity ohňovej show, ktoré do tanca prinášajú ešte väčšiu dramatičnosť ako doteraz a to práve vďaka intenzívnemu vplyvu ohňa. Ich výhodou bola ich novosť a sila ohňa (ktorú neohrozí ani pofukujúci vietor), ale ich použitie v interiéri je z bezpečnostných dôvodov ešte viac limitované ako pri obyčajných sviečkach. Nebezpečenstvo nehody je ešte vyššie a zvládnutie týchto rekvizít si vyžaduje väčšinou špecifický tréning. Aj použitie samotného orientálneho tanca je veľmi obmedzené a väčšinou sa tancuje s ohnivými vejármi alebo už spomínanými paličkami a ich modifikáciami, ktoré som však uviedla pri sviečkach. Fúzovanie orientálneho tanca s ďalšími ohnivými rekvizitami ako poi, tyče či hula kruh sú veľmi obmedzené, lebo pri použití týchto rekvizít je v centre pozornosti oheň doplnený o ladné tanečné prechody, ale typické prvky orientálneho tanca sa skôr strácajú. Výhodou rekvizít ohňovej show je nenáročnosť nasvietenia - stačí len tma, ale v takých podmienkach je orientálny tanec skoro nepostrehnuteľný. Prakticky sa dostávame od orientálneho tanca už omnoho viac k samotnej ohňovej show. V praxi sa to potom často realizuje tak, že tanečné a ohňové časti programu sa striedajú, pričom sa mení aj vhodné osvetlenie.
Oheň je nepopierateľne živel, ktorý môže orientálny tanec krásne doplniť a napomôcť uchvátiť divákov. Množstvo obmedzení, ktoré ale tanec s ohňom prináša, ho napriek jeho atraktívnosti pre divákov nerobí až takým bezpodmienečne atraktívnym pre tanečnice. Nezriedka sa stáva i to, že tance s ohňom, ktoré si vyžadujú niekedy zvýšené úsilie nie len na prípravu, ale i zabezpečenie optimálnych podmienok na vystúpenie, sú po opadnutí boomu prakticky omnoho menej využiteľné ako iné tance a choreografie. Ja osobne som veľkou milovníčkou ohňa a mnohokrát som už tancovala s viacerými spomínanými rekvizitami. Verím, že pevný pozitívny vzťah k týmto druhom tanca prichádza s poznaním nie len ich svetlých, ale i temnejších stránok a možno niektoré tanečnice ocenia, že sa niečo dozvedia o tanci s ohňom vopred ešte predtým ako si to vyskúšajú.
Na záver niekoľko prakticky overených tipov pre tanec s ohňom:
- oheň je NEBEZPEČNÝ, z toho dôvodu je potrebné venovať zvýšenú pozornosť pri nácviku, príprave vystúpení ako i počas vystúpenia,
- pri nácviku zvládnuť najprv všetko bez ohňa, potom s ohňom a až následne ísť pred divákov,
- je nevyhnutné počítať s obmedzeniami ako:
- poveternostné podmienky (napr. vietor sviečky zhasne),
- svetelné podmienky (vystúpenie prirodzene nie je vhodné za denného svetla a pri plnom osvetlení),
- nebezpečenstvo vzplanutia (pozor na vlasy, kostým, závoje, záclony, výzdobu na stropoch, lustre, ...),
- obmedzené využitie vo vnútorných priestoroch (pozor na požiarne hlásiče, odkvapkávanie vosku, odkvapkávanie lampového oleja z ohnivých vejárov či ohnivých poi, ...),
- potreba vopred získať súhlas na použitie otvoreného ohňa, - pri tanci s ohňom je potrebné vopred informovať organizátora podujatia o použití ohňa pri vystúpení, upozorniť na nebezpečenstvo a overiť súhlas s použitím ohňa (môže sa stať, že napriek prvotnému súhlasu nakoniec predsa len oheň nebude povolený),
- celkovo pri tanci s ohňom je odporúčaný sprievod alebo dohľad, ktorý v prípade potreby asistuje pri vzniknutom probléme,
- v niektorých prípadoch je možné namiesto ohňa použiť náhradu napr. v podobe umelých sviečok alebo led poi a pod., ale je potrebné počítať s trochu inou atmosférou vystúpenia ako pri použití skutočného ohňa,
- horiace rekvizity zapaľovať tesne pred vystúpením (aby sa zbytočne nenatopilo veľa vosku alebo aby nedohoreli poi či vejáre predčasne),
- pri tanci so shamadanom (svietnikom) je potrebné poriadne prispôsobiť svietnik tak, aby držal čo najpevnejšie na hlave,
- pri tanci so shamadanom a sviečkami na tácke poriadne pripevniť sviečky (napr. voskom, lepidlom na nechty, a pod.),
- pri tanci so shamadanom a sviečkami na tácke pozor na dvere, znížené stropy, lustre, ...
- pri tanci so shamadanom a sviečkami na tácke je nutné počítať aj s kvapkaním vosku, ktorý ušpiní aj tanečný kostým. Často sa to stáva pri otočkách pri pôsobení odstredivej sily. Voliť je preto vhodné skôr biele neprifarbované sviečky, vyhradiť si pre tento tanec kostým, na ktorom kvapky vosku nie je tak vidno alebo sa dajú ľahko odstrániť a pod. Vosk treba po zaschnutí odstrániť (skúsiť dať do mrazu a odstrániť najprv hrubú vrstvu, zvyšky vosku sa dajú potom z látky i vyžehliť cez papierovú utierku);
- pri tanci so sviečkami na tácke môže tácka na čerstvo umytých vlasoch veľmi kĺzať, preto sa niekedy používajú šatky z prírodných materiálov alebo sprej na vlasy, ktorý ich presuší a zdrsní. Upraviť sa môže i tácka, kde sa na spodnej strane môže vyrobiť ryha (ryhy) na zdrsnenie povrchu tácky, alebo sa za tým istým účelom aplikuje na spodok tácky trochu včelieho vosku;
- pri tanci so sviečkami sa mi osvedčili číre svietniky s vyššími okrajmi – okraje chránia plameň pred pohybom vzduchu, plameň je viac krytý a tak bezpečnejší, vyššie okraje lepšie bránia i vytečeniu vosku a cez číre sklo je plameň jasnejší,
- pri tanci so sviečkami v svietnikoch s vyšším okrajom odporúčam a praktizujem na vlastných kurzoch a workshopoch nasledujúci postup :
- tanec so svietnikmi bez sviečok alebo s nezapálenými sviečkami,
- tanec so svietnikmi naplnenými trochou vody,
- tanec so zapálenými sviečkami, - pri tanci so sviečkami je možné na kurze využiť ako svietniky sklenené priesvitné náhrobné lampášiky, ktoré sú ľahko dostupné, cenovo prijateľné a spĺňajú odporúčania spomenuté v niektorých predchádzajúcich bodoch,
- pri tanci so sviečkami sú zaujímavou alternatívou svietnikov poháre na burbon – majú pekný oblý tvar, sú číre a krátka stopka sa dobre drží medzi prstami, čím je držanie tohto „svietnika“ ešte bezpečnejšie, ale pozor – sú krehkejšie,
- pri tanci so sviečkami pozor na rozbitie svietnikov (nie sú výnimkou kolízie so stĺpmi alebo inými tanečnicami hlavne pri otočkách),
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. je potrebné počítať s väčším množstvom dymu (pozor na požiarne hlásiče), väčším plameňom a sálavým teplom (odstrániť z okolia predmety, ktoré sú ľahko horľavé, pozor na popáleniny a pod.),
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. je potrebné adekvátne prispôsobiť kostým ako i účes, vyhýbať sa rôznym strapcom, ktoré by sa mohli nekontrolovane dostať do plameňa, vyhýbať sa syntetickým materiálom a pod.,
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. udržiavať bezpečnú vzdialenosť od divákov (extra pozor na deti),
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. poriadne odkvapkať rekvizity pred vystúpením a upozorniť organizátora na možné umazanie dlážky od oleja a potrebu očistenia podlahy v prípade ďalšieho pohybu po danom priestore (odkvapkaný olej môže byť veľmi šmykľavý na niektorých typoch podláh a tak môžu hroziť zranenia),
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. zmerať čas horenia a zapaľovať rekvizity pred vystúpením tak, aby vydržalo horenie potrebný čas, počítať s tým, že na začiatku je plameň intenzívny a postupne slabne,
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. mať vždy pripravené mokré handry na prípadné rýchle uhasenie ohňa,
- pri tanci s ohnivými vejármi a pod. po každej úprave (napr. odmotanie alebo doplnenie kevlaru) je potrebná skúška nových vlastností horenia,
- pri tanci s rekvizitou, kde je nejaký tekutý horľavý materiál (lampášiky, nádoby s liehom a pod.) dávať obzvlášť veľký pozor na rozbitie a prevrhnutie týchto predmetov,
- a ešte raz pozor, lebo tieto rekvizity sú určené uvedomelým a skúseným tanečniciam ;-)
Želám veľa radosti z objavovania tajomstiev ohňa a tanca s ohňom
Foto: osobný fotoarchív
Editované: 9.1.2021