Orientálny tanec prešiel v posledných desaťročiach značným vývojom. Zmeny je badať nie len v klasickom egyptskom štýle, ale hlavne v novodobých štýloch orientálneho tanca. Je to spôsobené jeho celosvetovým rozšírením a popularitou, ako aj zvyšujúcou sa diváckou náročnosťou, na čo reagujú tanečnice svojim tancom. Aj snaha zaujať divákov, fascinovať ich niečím novým a nezvyčajným viedla k tomu, že v orientálnom tanci sa udomácnilo veľké množstvo tanečných rekvizít. Môžeme sa teda stretnúť s tancom nie len s činelkami, paličkou, závojom, šatôčkami, šabľou, dýkami, sviečkami, svietnikom, vejárom, ale aj perovými vejármi, hodvábnymi vejármi, ohnivými či led vejármi, Izisinými krídlami, motýlími a rôznymi inými krídlami, stuhami, veil poi a pod. A môžeme očakávať, že sa tu budú objavovať ďalšie tanečné fúzie a s nimi aj ďalšie rekvizity. Ja osobne sa v orientálnom tanci značne venujem okrem iného aj tancu s rôznymi tanečnými rekvizitami, lebo ma fascinuje ich bohatá pestrosť, ktorá je pre mňa neustálou inšpiráciou k novej tvorbe a navyše sú bežnou súčasťou mojich vystúpení pre európske alebo zmiešané publikum, ktoré si želá aj iné ako len klasické poňatie orientálneho tanca. V tomto článku by som sa rada podelila o svoje skúsenosti, postrehy a tipy na tanec s rekvizitami všeobecne.
Tanec s tanečnou rekvizitou by mal byť pre tanečnicu spravidla náročnejší ako bez tanečnej rekvizity. Je to podobne ako pri fúziách, kedy sa predpokladá, že fúzovať budeme dva tanca, ktoré ovládame. Vychádza sa totiž z toho, že tanečnica by mala mať v prvom rade zvládnutý samotný tanec bez rekvizity. Ako druhá na rad prichádza manipulácia s tanečnou rekvizitou. A tretí krok je komplexný tanec s rekvizitou, kedy sa dômyselne prepojí prvý a druhý krok – tanec a rekvizita. Pri pokročilejších tanečniciach presne týmto spôsobom vediem lekcie orientálneho tanca s rekvizitami. Najprv sa naučíme tanečné prvky a kombinácie a venujeme sa ich zdokonaľovaniu. Potom sa venujeme tanečnej rekvizite samotnej a v treťom kroku zakomponujeme danú rekvizitu do už zvládnutej tanečnej kombinácie. Takto by sme mali dosiahnuť skutočne dômyselný tanec s rekvizitou, ktorú ak by sme z tanca úplne vylúčili, tak stále by sme mohli pozerať na krásny tanec. Celé je to však takto značne náročné a niekedy to teda predstavuje skôr teoretický ideál.
V praxi často tancujú s rekvizitami aj menej skúsené tanečnice, ktoré ešte nestihli úplne zvládnuť tanec bez rekvizity. Je to pochopiteľné, lebo aj menej skúsené tanečnice chcú vyskúšať krásu tanca napr. s romantickým závojom, nebezpečným ohňom či éterickým hodvábnym vejárom. Navyše koncoročné recitály si priam žiadajú spestrenie, ktoré ponúka zapojenie rekvizity. Sama používam aj v niektorých menej pokročilých kurzoch pri tanci niektoré rekvizity pre vyššie spomínané dôvody. Práve na koncoročné recitály zvyknem prispôsobovať aj náročnosť a jednou z možností je namiesto komplexného tanca s rekvizitou poukázať na vystúpení na krásu manipulácie s rekvizitou. Vystúpenie je teda zložené skôr z jednoduchších tanečných prvkov (ktoré by bez rekvizity v danej podobe asi neboli použité) a prezentovania tanečnej rekvizity (teda zamerané hlavne na druhý krok - manipulácia s tanečnou rekvizitou). Dobrá choreografia môže byť v takomto podaní veľmi divácky atraktívna. (Dobrou choreografiou v takomto prípade môže byť choreografia na atraktívnu hudbu z bežných prvkov, ktoré zvládnu všetky tanečnice bez dlhého drilu, jednoduchosť má uľahčíť synchronizáciu tanečníc a práca so skupinovými formáciami a pod. umožní zvýšiť atraktivitu pre diváka. To všetko doplnené o efekt rekvizity môže docieliť veľmi pekné divácky atraktívne vystúpenie.) Často je takáto choreografia dobre využiteľná aj na vystúpeniach, kde nie sú zabezpečené ideálne podmienky na tanec – napr. nevhodná tanečná plocha, ktorá neumožňuje stabilné rýchle otočky a pod. alebo je tam prevažne laické publikum a vystúpenie orientálneho tanca je len sprievodným programom (teda výrazný efekt vieme dosiahnuť aj tanečne menej náročným obsahom a teda by bolo neekonomické "plytvať viac energie").
Na orientálne festivaly a súťaže si to však už vyžaduje dôslednejšiu prípravu, ktorej výsledkom je komplexný tanec s rekvizitou. Je možné, že choreografia, s ktorou sa bežne vystupuje a má veľmi pozitívne divácke ohlasy u laického publika, sa na súťaži neumiestni či dokonca bude hodnotená veľmi slabo. Napríklad v súčasnosti sú veľmi populárne hodvábne vejáre a množstvo skupín s nimi vystupuje, lebo sú aj divácky veľmi atraktívne. Často sa potom tie choreografie prihlásia na súťaž, kde však porotcovia dané rekvizity a ich možnosti poznajú veľmi dobre a nejaký „otáčajúci kvietoček“ ich už neohromí, hlavne ak sa vyskytuje v každom druhom súťažnom tanci. Navyše niektoré tanečnice vo svete neuznávajú tanec s rekvizitami, ktoré majú tendenciu zakrývať telo tanečnice, odpútavať pozornosť od tanca na plápolajúcu látku a v prípade, že sa vyskytujú v porote, tak na tanec s rekvizitami kladú značné nároky a vyžadujú komplexný tanec s rekvizitou. Pri príprave vystúpenia s rekvizitou je teda potrebné prehodnotiť účel, pre ktorý sa vystúpenie vytvára a vedieť pri zaradení daného tanca do programu zhodnotiť vhodnosť pri rôznych príležitostiach.
Tieto informácie nemajú odrádzať od tanca s rekvizitami, len "otvárať" iný uhol pohľadu na túto problematiku, ktorá je pomerne často diskutovaná. Účasť na súťaži aj s menej náročným tancom s rekvizitou môže byť zaujímavá skúsenosť, ktorá umožní konfrontovať choreografiu a tanečný výkon s ostatnými súťažiacimi a aktuálnymi požiadavkami prítomných porotcov. Môže sa stať, že v aktuálnej zostave prihlásených tancov môže byť aj menej náročný tanec úspešný a prekonať aj náročnejší tanec, ktorý však v danom momente nemusia konkurenčné tanečnice zvládnuť na požadovanej úrovni. Aaa... netreba zabúdať, že každá účasť na súťaže môže byť výbornou motiváciu k neustálemu zlepšovaniu sa – teda napríklad pri tanečných rekvizitách prejsť kompletne všetkými troma krokmi a neostať iba pri tom druhom – manipulácia s tanečnou rekvizitou.
Želám teda veľa radosti z objavovania rekvizít, ich krásy a mnoho zábavy pri zdokonaľovaní tanca s rekvizitami.
Foto: osobný fotoarchív
Editované: 7.1.2021